Google Analytics’in Bilinmesi Gereken Özellikleri
18 Temmuz 2016İyi Bir İçerik Oluşturmanın 6 Keskin Özelliği
19 Temmuz 2016Kurumsal Facebook Sayfalarının Yönetimindeki Zorluk
Kurumsal Facebook Sayfalarının Yönetimi Artık Daha Zor
Ülkemizde özellikle kurumsal şirketlerin en yoğun olarak kullandıkları sosyal medya mecrası Facebook. Küçük büyük tüm firmaların kendileri için oluşturdukları bir Facebook sayfası mevcut.
Bu sayfaların yönetimini çoğu firma kendisi içerisinde çözmeye çalışırken, bazıları da dijital medya ajanslarından destek alarak daha profesyonel şekilde kurumsal Facebook sayfalarını yönettirmekteler.
Zaman zaman yazdığımız yazılarda kurumsal sosyal medya yönetimine dair bir çok ipucunu sizlerle paylaşarak sosyal medya çalışmalarınızda başarılı olabilmeniz için sizlere destek oluyoruz. 29 Haziran’da Facebook’tan Lars Backstrom’un yaptığı açıklama bizler için çok kritik ve kesinlikle gözden kaçırılmaması gerekli.
Bu açıklamanın detaylarına ve önemine değinmeden önce gelin geçmiş bilgilerimize göz atıp Facebook sayfalarını nasıl yönetiyorduk. Sosyal medya neydi, temelleri nasıldı bir göz atalım. Sonraki adımda bu haberi irdeleyelip, Facebook sayfalarını başarılı biçimde yönetmek için nasıl adımlar atmamız gerektiğine dair beyin fırtınası yapalım.
Öncelikle Sosyal Medya Nedir?
Sosyal medya, özellikle ve öncelikle insanların, birbirleri ile iletişim kurması, bilgi paylaşması ve etkileşim yaratmasına olanak veren web veya mobil tabanlı teknolojik platformlardır. Bu amaçları öncelikle insanlar için sağlayan platformlar, ikinci adım olarak şirketler ve kurumları da içlerine dahil etmişlerdir.
Bu tanımı da göz önünde bulundurarak hemen notumuzu alalım. Sosyal medya insanlar içindir, en son etkileşimi insanla kurarsınız. Yani Facebook sayfanızda yaptığınız paylaşımın ulaşması gereken, etkileşim kurması gereken kanlı canlı bir insan vardır.
İkinci olarak Facebook sayfalarının yönetiminde dikkat edilmesi gereken noktalara hızlıca göz atalım.
- Hedef kitlenizi oluşturmak kritiktir. Tüm sosyal medyaya hitap edemezsiniz. Pazarlamada segmentasyon konusuna kafa yorarak bu adımı mutlaka titizlikle ele almalısınız.
- Hedef kitlenize yönelik bir dil ve paylaşım stratejisi belirlemelisiniz.
- Dil ve stratejinizi kullanarak, yeri geldiğinde geliştirerek güncelleyerek oluşturduğunuz paylaşımlar ile kitlenize ulaşmaya çalışırsınız.
- Facebook sayfanız sizin reklam yaptığınız sayfa değildir, sizin takipçilerinize ulaştığınız, onlara dokunduğunuz alandır.
- Facebook takipçileriniz ile konuşun, etkileşim yaratın.
Bu açıklamalar ile bilgilerimizi tazeledik. Gelelim Facebook açıklamasına. Yukarıda da bahsettiğimiz gibi Facebook insanların arkadaşları ve aileleri ile bağlantı kurması fikri üzerine kurulmuş ve geliştirilmiştir.
Zamanla insanların Facebook haber akışlarından ulaştığı bilgiler artık arkadaşlardan veya ailelerinden paylaşımlar ve haberler olmamaya başladı. Kendi haber akışınıza göz attığınızda artık arkadaş ve dostlarınızdan haberler göremediğinizi acı bir şekilde anlayacaksınız.
Hatta çok yakın arkadaşlarınızın önemli güncellemelerini kaçırdığınızı, haber akışınızda hiç göremediğinizi fark edeceksiniz.
Bu gerçek Facebook’u kullanım amacından çıkartmış kaliteli ve bilinçli kullanıcıları platformun dışına yavaş yavaş itmeye başlamış olmalı ki Facebook bu duruma artık son vermenin zamanı geldiğinin altını çiziyor.
Bu sebepten dolayı bizler için daha güzel bir Facebook yaratmak adına adımlar atılmış ve haber akışında belli kriterlere öncelik verecek geliştirmeler yapmaya başlamışlar.Öncelik arkadaşlar ve ailenizden olan paylaşımlar; aslında gerçekten sizin için değerli olan kısmı sizin önünüze koymaya çalışacaklar.
Facebook insanların deneyim ve hikayelerinden bir ortak havuz oluşturarak sizleri en çok ilgilendiren, en çok eğleneceğiniz, üzerinde düşünüp konuşacağınız paylaşımları sizlerin önüne getirme konusunun önemini vurguluyor ve bunun üzerine Facebook haber akışının gelişimini bu yöne doğru kurgulayacağını açıkça belirtiyor.
Peki bu bilgiler kurumsal Facebook sayfaları için neden önemli? Yukarıdaki bilgilere ve Facebook tarafından yapılan açıklamalara dayanarak kişisel tecrübelerimi konuşturduğumda ortaya bizler için yani kurumsal sosyal medya hesabı yöneticileri, dijital ajanslar için pek güzel bir sonuç çıkmıyor.
Neden? Geçmişte Facebook ürünlerinizin satışlarını, şirketinizin marka bilinirliğini ve değerini arttırabileceğiniz, yeni müşteriler kazanabileceğiniz bir ortamı çok uygun maliyetlerle (Birazcık yaratıcılık ve alın teri) sizlere sunmaktaydı. Bu sihirli değnek dönemi ne yazık ki kapandı. Ekmek artık aslanın ağzında değil midesinde.
Çünkü sayfanızdan yaptığınız bir paylaşım oluşturduğunuz takipçi kitlesinin haber akışında eskisinden daha az gösterilecek (Yukarıda da yazdık, arkadaşlar ve aile önemli, daha önceki güncellemeler sonucunda iyi ihtimalle organik olarak zaten takipçilerimizin %3-4 gibi bir kısmına ancak ulaşabiliyorduk).
Bu değişimin sonuçları itibariyle Facebook sayfası yönetiminin ve stratejisinin olmazsa olmaz kuralları neler olacaktır?
- Artık Facebook sayfanızda takipçilerinizin ilgi duyacağı, etkileşim kuracağı ve paylaşacağı içeriği yaratmak bulmak zorundasınız. Altını çiziyorum ZORUNDASINIZ.
- Kendi reklamınızı sürekli sayfalarınızda yaparsanız, üzgünüm Facebook sizin üzerinizi çizecek. Çünkü insanlar sürekli kendini öven sürekli reklam yapan bilgi vermeyen paylaşımları takip etmezler, sonuç paylaşımlarınıza ilgi olmayınca her geçen gün kurumsal sayfanızın ulaştığı takipçi kitlesini Facebook düşürecek. Sayfanızda 100 binlerce takipçi olabilir, ama organik olarak ulaştıklarınız 400 veya 500 kişi olacak.
- Bloglarınızda sadece size ve ürünlerinize ait yazılar yayınlamak yerine hedef kitlenizin ilgi duyacağı hikayeler, bilgiler, haberler (kaliteli içerik) yayınlamak zorundasınız. Bu sayede Facebook üzerinden kitlenizin ilgisini çekebilir, etkileşim yaratabilir ve organik yollarla takipçilerinize ulaşabilirsiniz.