Başarılı Ve Kaliteli Online Pazarlamanın Temel Unsurları
Online pazarlama deyince akıllara çok basit bir şablon geliyor; Instagram’daki satış odaklı hesaplar, yanlış yönetilen Facebook sayfaları gibi. Ama konumuzun gerçekte bununla ilgisi bile olmayabilir.
Online pazarlamayı bir soy ağacına benzetecek olsaydık yıllar içerisinde bu soy ağacına onlarca bireyin eklendiğini görebilirdik. Yani pazarlama alanları çeşitlendikçe, güçlenen online mecralarla birleşecek alanlar buldu ve ortaya herkesin kolayca yönetebileceği bir iş modeli çıktı. Tabi ki bu alanda esas devrimin sosyal medyayla başladığını söyleyebiliriz, fakat sadece sosyal medyada yer alarak online pazarlamada başarılı olmak çok da mümkün değil. Buna göre başarılı online pazarlamanın temel unsurlarını 5 ana başlıkta ele alacağız.
Web Sayfası
Sosyal medya günümüzde tabi ki çok önemli. Ancak internette gerçekten bir “eviniz” olsun istiyorsanız, bir web sayfasına ihtiyacınız var. Web sitesi derken tüm bilgi ve belgenizi topladığınız bir alandan bahsetmiyoruz. Gerçekten yönetimini düzenli olarak takip ettiğiniz; güncel, kolay arayüzlü ve anlatılmak isteneni tüm açıklığıyla anlatan, iş modelinizi online olarak yansıtabilen bir web sitesi yeterli olacaktır. Unutmayın ki sosyal medyadan önce kim olduğunuz belirleyen şey web siteniz. Çünkü Google’da arattıktan sonra ilk olarak web sitesine ulaşılır. Ayrıca sosyal medyadaki standart sayfa düzeninden farklı olarak gerçek imajınızı web sitenizle yansıtabilirsiniz ve Google Analytics gibi araçlarla popülaritenizi kesin olarak görebilme şansınız olur. Web sayfası bu nedenlerden dolayı hala önemlidir.
Blog Sayfası
Muhtemelen her şeyi bloglardan okuyoruz, bakıyoruz, öğreniyoruz. Peki bloglar nasıl çalışıyor?
İçerik üretimi ve yönetimi aracılığıyla blogun ana temasına yönelik olacak şekilde konular belirleniyor, sonrasında hedef kitle doğrultusunda reklam ve ürün alımlarıyla bloglar gerçek bir web sayfasına dönüşüyor. Bloglarınızı satıştan ziyade itibar ve güven alanı olarak kullanın. Böylece -varsa- ürününüz daha merak edilir ve satışı daha fazla olur. Blog’unuzda güncel ve eğlenceli konulara yer verirseniz, insanların her gün tıkladığı bir platform kendiliğinden oluşmuş olacaktır.
Branding ( Markalaşma)
Kişisel markanız karşı taraftan bakınca nasıl görünüyor? Bir insan olsaydı ne giyerdi? Kız mı erkek mi olurdu? Saçı nasıl olurdu, nasıl bir konuşma dili kullanırdı, yani gerçek hayatta markanız nasıl biri? Branding işte tam da bu soruların cevabıdır.
İzlenimi sabit olan bir marka, markalaşma yolunda en doğru yolda olandır. Bu nedenle insanlar markalarının logoları ve kurumsal kimliklerine bu kadar emek harcarlar. Bu, pazarlama açısından akılda kalınabilecek en doğru ve en kesin yoldur. Çünkü ne kadar takipçiniz, güçlü hizmet/ürününüz olursa olsun; branding’iniz kötü görünüyorsa, giderler! Branding konusunda ne kadar istikrarlı bir imaj sergilerseniz ve bu alana ne kadar yatırım yaparsanız o kadar geri dönüş ve yatırım alırsınız.
Sosyal Medya
“Sosyal Medya Pazarlaması” demek daha doğru olur. Burada yapabileceklerimizin gücünü artık hepimiz biliyoruz ve ikna edildik. Ama sosyal medyayı online pazarlama adına dikkatlice kullanmak gerekiyor. Takipçileri doğru seçmek için hedef kitlenize yönelmek, devamlılığı sağlamak için düzenli paylaşımlarda bulunmak, risk oluşturabilecek günlerde sosyal medyayı kullanmamak ilk akla gelenler. Son birkaç yıldır sosyal medyasız yaşanamaz olduğu için özellikle görsel yoğunluğu olan uygulamaların rakipleri çoğaldı, yazılı olanlara olan talep ise görsel platformlara göre daha az.
Unutmamak gerekiyor ki eğer işinizi online’da yürütüyorsanız; müşterileriniz sosyal medyada ve siz hesaplarınızdan paylaşım yaparak onlarla konuşuyorsunuz, tanışıyorsunuz, “satış” yapıyorsunuz. Bu nedenle kendinizi bir müşteri gibi düşünerek sizinle nasıl iletişime geçilmesini istiyorsanız sosyal medyayı o şekilde kullanmalısınız. Böyle düşününce sosyal medya yönetimi daha da kolaylaşıyor.
E-Mail Listesi
Evet, internet çıktığından bu yana kullanıyor olduğumuz için e-mail yöntemi demode gelebilir. Fakat aslında e-mail listesi en başarılı Return On Investment (ROI), yani geri dönüşlü yatırımdır.
Gerçek müşteriler bazlı çalışıldığı için e-mail; sizden ürün satın almış veya markanın organik takipçilerine gönderiliyor. Sosyal medya insanların keşfettiği, öğrendiği ve güvendiği yer ise e-mail, satın aldığı yer oluyor.
Önemli bir ek olarak, işin dış güzelliği ve teknik detayının yanı sıra; temelde mücadelesini vereceğiniz ana unsur, online pazarda insanların almak için bir zaman/para/ilgi vermeye hazır olduğu satılabilir bir şeyiniz olmalı. Online mecrada mükemmel tasarlanmış bir sürü web sitesi, sosyal medya uygulaması, başarılı markalama örnekleri var ve kazanç açısından başarısız oldu. Bunun nedeni, içeriği doğru konumlandıramamalarıydı. Bu nedenle kendinize sormanız gereken ilk soru “İnsanlar benim sattığım şeyi almak istiyor mu?” olmalı. İşinize her açıdan hakim olursanız online pazarlamada başarısız olmak gibi bir durumunuz olmaz.