X, Y ve Z Kuşakları Nedir?
Pazarlama faaliyetleri yürütülürken hedef kitle analizleri bu süreçler içerisinde önemli bir yer tutuyor. Yaş aralıklarını sistemlendirerek insanların nasıl davranışlara sahip olduklarını tespit etmeye çalışıyoruz. Bu konuda standartlaşan bir hal alan x, y ve z kuşakları günümüz dünyasında yaş aralıklarına göre insan davranışlarını anlamamız için bize yardımcı oluyor. Bu davranışları ise pazarlama faaliyetlerinde kullanmak üzere iyice kavramak gerekiyor.
X Kuşağı Nedir?
1965 ile 1980 yılları arasında doğmuş olan kişiler “X kuşağı” veya “X nesli” diye adlandırılır. Şimdi bu neslin genel özelliklerine bir göz atalım:
- Kariyerlerinde birkaç kez iş değişmişlerdir.
- Din, dil ,ırk gibi meselelere sağduyu ile yaklaşırlar.
- E-posta ve telefon gibi zamanlarına göre gelişen teknolojilere alışmışlardır.
- Problemleri tartışarak çözebilirler.
- Gelecekle ilgili planlarında daha çok sakin, rahat ve iş stresinden uzak bir hayat sürmek vardır.
- Öğrencilik dönemlerinde öğretmenlerini idol olarak görme eğilimleri azalmış ve kendilerini geliştirmeleri gerektiklerinin farkına varmışlardır.
- Aldıkları eğitim ve sınav puanları meslek hayatlarını önemli derecede etkilemiştir.
Y Kuşağı Nedir?
1981 ile 2000 yılları arasında doğmuş olan kişiler “Y kuşağı”, “Y nesli” veya “Milenyum nesli (kuşağı)” diye adlandırılır. Şimdi bu neslin genel özelliklerine bir göz atalım:
- Sosyal ağlar ve akıllı cihazlar ile teknolojiye yeterince yatkın bir yapıya sahiptirler.
- E-posta ve telefonun dışında; kısa mesajlar, tweetler ve selfieler gibi farklı iletişim trendlerine sahiptirler.
- Olağanüstü hızlarda klavye ve akıllı telefon kullanımları vardır.
- Kendilerini sosyal ağlarda ifade etme gereklilikleri olduklarını düşünürler.
- Problem çözümlerinde internette araştırma yapmanın yanı sıra beyin fırtınalarını tercih ederler.
- Grup çalışmalarına yatkın özellikler sergilerler ve ekip çalışmalarında problem çıkarmazlar.
- Gelecekle ilgili en büyük sorunları neyle mutlu olabileceklerini kestirememeleri ve tatminsizliktir.
- Haddinden fazla sınava maruz kaldıkları için devlet kurumlarına negatif gözle bakmaktadırlar.
- X nesline göre daha kısa bir dikkat süresine sahiptirler.
- Y neslinde her alanda öğrenmenin keyif verici bir şey olduğu inancı hakimdir.
Z Kuşağı Nedir?
2001 ile 2014 yılları arasında doğmuş olan kişiler “Z kuşağı”, “Z nesli” veya “İnternet nesli (kuşağı)” diye adlandırılır. Şimdi bu neslin genel özelliklerine bir göz atalım:
- Teknolojinin direk içine doğdukları için teknolojiye adaptasyon konusunda zorluk veya alışma süreci gibi evreler yaşamamaktadırlar.
- Aileler kendilerini bu nesle karşı fazlasıyla sorumlu hissetmektedirler.
- Dikkat süreleri kısadır fakat birden fazla işi yapabilme konusunda yetenekleri gelişmiştir.
- Y kuşağına hitap eden eğitim standartları Z kuşağının ihtiyaçlarına cevap vermekte zorlanıyor.
- İnteraktif öğrenme yollarını ve sunum(proje) bazlı ödevleri tercih ediyorlar.